Praktijk SAS Coaching & Training
Wie wij zijn
Praktijk SAS is een kleinschalige praktijk, waar veel ruimte is voor persoonlijke aandacht en de eigenheid van ieder gezin en ieder gezinslid. Wij zijn gespecialiseerd in de begeleiding van gevoelige kinderen, jongeren, volwassenen en gezinnen. Dit zijn mensen die diep en intens
voelen, denken en beleven. Zij hebben vaak behoefte aan een andere vorm van begeleiding dan gebruikelijk, omdat zij snel doorzien hoe standaardmethodieken werken en zich kunnen aanpassen aan de verwachtingen van hun omgeving. Hierdoor lopen zij in de reguliere
hulpverlening regelmatig vast.
Onze aanpak
In onze begeleiding hanteren wij een systemische benadering. Dit houdt in dat wij niet alleen kijken naar het kind of de jongere zelf, maar ook de directe omgeving actief betrekken. Wij werken samen met ouders, broers en zussen, school en andere betrokkenen. Op die manier ontstaat er een breder draagvlak voor verandering en kan de begeleiding écht effect hebben, zowel thuis als op school.
Bij gevoelige kinderen en gezinnen zien we vaak patronen die voortkomen uit stressreacties, zoals vechten, vluchten, bevriezen of onderwerpen. Dit gedrag is niet bewust gekozen, maar een automatische reactie van het zenuwstelsel.
Binnen het gezin en op school kan dit leiden tot onbegrip en negatieve interactiepatronen.
In onze begeleiding:
Kijken wij verder dan gedrag. Gedrag zien wij als een uitingsvorm van spanning of onvervulde behoeften.
Brengen wij inzicht in stressreacties en patronen. Hierdoor krijgen gezinnen grip op zichzelf en ontstaat er meer rust en balans.
Werken wij met alle betrokken systemen. Dit maakt dat kinderen niet alleen thuis, maar ook op school beter tot hun recht komen.
Hoogsensitiviteit.
Wanneer je hoogsensitief bent, betekent dit dat je zenuwstelsel fijner gemaasd is dan gemiddeld en de prikkels dieper worden verwerkt in je brein. Het zenuwstelsel reageert hierdoor ook sneller op het idee van gevaar. Dit zorgt ervoor dat je terechtkomt in je stressreactie en er allerlei stressklachten kunnen ontstaan. Wanneer je langere tijd functioneert in een staat van stress kan dit leiden tot overspannenheid en burn out. Het is bekend dat bij hoogsensitieve personen er sprake is van een verhoogd risico op burn out. We zien deze overbelasting van het zenuwstelsel regelmatig terug bij de gezinnen die wij begeleiden.
Stressreacties.
Deze reacties op stress kunnen zijn: vechten, vluchten, onderwerpen en bevriezen. De stressreactie van het ene gezinslid kan de reactie van de ander triggeren of versterken en voor je het weet ontstaat er een negatief patroon. Deze patronen kunnen in diverse relaties ontstaan en kunnen verschillend zijn. Zo kan het kind op school in ‘onderwerpen’ terechtkomen en daar de ideale leerling zijn, maar thuis in ‘vechten’ terechtkomen en daar verre van het ideale kind zijn. Dit zorgt vaak voor onbegrip tussen beide partijen of het idee dat het probleem waarschijnlijk alleen thuis ligt. Wij kijken dan ook altijd naar het geheel, zowel het kind, als het gezin en school. Kinderen functioneren in meerdere systemen.

Pagina functies
- Doelgroep:
-
- 4-12 jaar
- 12-16 jaar
- 16 jaar en ouder
- Specialisme:
-
Systemische begeleiding bij hoogsensitiviteit, (hoog)begaafdheid en overige neurodivergente denkers en voelers.
Wij geloven in de systemische aanpak, daar er een grote erfelijkheidsfactor meespeelt bij HSP, HB en neurodivergentie.
De stressreacties zijn vaak zichtbaar in het “probleemgedrag” waarom een kind of jongere wordt aangemeld. Het kind is te bang, te boos, te vermijdend, te emotioneel, te down etc. Wij kijken naar gedrag als een uitingsvorm van spanning doordat een behoefte en kernwaarde in het gedrang komt.
De uitingsvorm van stress bij de een, zorgt voor een reactie bij de ander. Zo kan bijvoorbeeld het kind dat ‘bevroren’ is eruit zien als een onwillig of ongeïnteresseerd kind. Dit kan heel makkelijk een ‘vecht’ reactie triggeren bij een ouder of leerkracht. ‘Het kind wil gewoon niet,’ is dan vaak een gedachte die opkomt. Door vanuit ‘vechten’ te reageren, zal het kind echter steeds verder bevriezen. Dit zijn geen bewuste keuzes, maar ons stresssysteem dat het overneemt omdat het denkt dat er gevaar is. Ons brein neemt stress in het brein bij de ander waar en reageert daar automatisch op.
We bekijken dan ook altijd wat er ín je gebeurt én wat er in je relatie tot anderen gebeurt. Er komt inzicht in je eigen stressreacties, stressregulatie en stresspatronen. Zo ontstaat inzicht in de behoefte die onder gedrag ligt en krijgen jullie weer grip op jezelf en ontstaat er meer rust en balans in het gezin.
Laatste update: 26-08-2025
Onze zorglocaties
- Roosendaal
Zorg aan huis in
- Bergen op Zoom
- Etten-Leur
- Halderberge
- Moerdijk
- Roosendaal
- Rucphen
- Steenbergen
- Woensdrecht
- Zundert
4701 BK Roosendaal
Contact: Saskia Claassens-Hopstaken
Als u nog niet de juiste jeugdhulpverlener heeft gevonden, kunt u het volgende doen:
- Als ouder(s) of jeugdige kunt u contact opnemen met uw gemeente.
-
Als zorgaanbieder of overige professional kunt u met uw zorginhoudelijke vraag terecht bij de gemeentelijke toegang.
-
Voor vragen inzake contracten, inkoop en beleid en overige vragen kunt u contact opnemen met het Zorg Informatie & Inkoop Team.
Als u (samen met de jeugdprofessional) een keuze heeft gemaakt voor een aanbieder kan de jeugdprofessional het gezinsplan doorsturen naar de zorgaanbieder/kunt u met het gezinsplan de zorgaanbieder contacteren voor een intakegesprek.
Indien u een verwijzing heeft van de huisarts of het Samenwerkingsverband (bij dyslexie) dan kunt u met deze verwijzing de zorgaanbieder contacteren voor een intakegesprek.
Indien u nog geen verwijzing heeft meldt u zich dan bij het CJG van uw gemeente.