Dossier ván de gezinnen, niet óver de gezinnen


Als je als gezin in Etten-Leur of Zundert hulp krijgt van de jeugdprofessionals van de gemeente, kun je gebruikmaken van het portaal OverMij. In dit online portaal staan alle documenten, kunnen gezinnen de gezinsplannen digitaal ondertekenen en onderling berichten uitwisselen. ‘Zo kunnen de jongere en ouders de rode draad van het hulptraject continu volgen.’

OverMij is een online applicatie dat ZorgNed ontwikkelde op verzoek van gemeente Etten-Leur. ‘We wilden een systeem waarmee we de gezinnen meer regie konden geven over hun hulptraject’, legt Britt van Heusden, kwaliteitsmedewerker Jeugd bij gemeente Etten-Leur uit. ‘Een portaal dat hen transparantie biedt en een manier om altijd alle documenten en correspondentie in te zien.’

Eenvoudig

In OverMij kunnen gezinnen het gezinsplan inzien en digitaal ondertekenen. Britt: ‘Gedoe met uitprinten, inscannen en terugsturen of langsbrengen, is dus verleden tijd. Ook kunnen de gezinnen en jeugdprofessional berichten naar elkaar sturen.’ Het portaal is te vinden via de website van het Centrum voor Jeugd en Gezin of rechtstreeks met de link hetgaatovermij.nl. De gezinnen gebruiken hun DigiD om in te loggen in de beveiligde omgeving. ‘Het werkt heel eenvoudig’, zo stelt Britt. ‘Dat was één van de eisen die we eraan stelden. Het moet zo te gebruiken zijn, zonder extra uitleg.’ Marissa van Wamel is jeugdprofessional in het team van 12 tot 18 jaar bij gemeente Etten-Leur: ‘Ik heb nog nooit gehoord dat iemand er geen wijs uit kon.’

Tijdwinst

Naast dat OverMij de jongere en ouders helpt om zelf de regie over het hulptraject te houden, levert het ook tijdswinst op. Voor de gezinnen én de jeugdprofessionals. ‘Gezinnen kunnen bijvoorbeeld zelf een gespreksverslag in het portaal zetten’, legt Marissa uit. ‘Dit zorgt voor een extra reflectiemoment. Eerst valt het kwartje tijdens ons gesprek. Dit gebeurt nog eens door het daarna op te schrijven of terug te lezen als ik het verslag heb gemaakt. Ook hoor ik regelmatig van mijn gezinnen dat zij informatie in het portaal bespreken met bijvoorbeeld een vriend, familielid of leerkracht. Omdat ze nu zelf bij alle informatie kunnen, is het voor hen makkelijker om iemand te betrekken bij hun hulpvraag. Zonder tussenkomst van mij. Dit helpt een jongere ook verder en vaak zijn er daardoor minder gesprekken met mij nodig.’

Sneller ter zake

Ook in de gesprekken zelf komen Marissa en de jongere sneller ter zake. ‘Omdat de jongeren alles terug kunnen lezen en op de hoogte blijven van de tussentijdse stappen die ik zet, komen ze beter beslagen ter ijs. Zo heb ik eens contact gehad met een huisarts. Hiervan zette ik een verslag in OverMij en kon bij de eerstvolgende afspraak de vragen van de jongere beantwoorden. In plaats van dat ik in dát gesprek pas uit de doeken kon doen wat de huisarts en ik bespraken.’

Sprong in het diepe

‘Ik vind het portaal een aanwinst’, vertelt Marissa. ‘In eerste instantie was het wel een sprong in het diepe en wennen aan hoe het werkte. Maar nu doe ik het met mijn ogen dicht. Van de gezinnen hoor ik alleen maar positieve geluiden. Het is fijn om steeds terug te kunnen lezen wat de afspraken zijn, welke stappen we zetten en aan welke doelen we werken. Ze kunnen de rode draad volgen. En informatie teruglezen als het niet is blijven hangen tijdens een gesprek.’ Is het dan niet spannend om al de gegevens met gezinnen te delen? ‘Nee, helemaal niet’, vindt Marissa. ‘Er staat niets anders in dan waar ik normaal inzage in moet geven bij een verzoek. Het is de informatie van de jongere en het gezin, niet van mij persoonlijk. En door de inlog met de DigiD staat het veilig opgeslagen.’

Toekomst

‘We hebben nog wel een wensenlijstje’, lacht Britt. ‘Het idee is om een app voor op de mobiele telefoon te ontwikkelen. Jongeren hebben deze altijd bij zich, dus dat maakt OverMij nog makkelijker te gebruiken.’ Soms hebben de ouders de DigiD-code van hun kind. Dat kan voor de jongere een drempel zijn om OverMij te gebruiken. ‘Dan is het handig als we meerdere logins aan kunnen maken voor één dossier. Of dat we sommige informatie af kunnen schermen. Bijvoorbeeld omdat er iets in het dossier staat dat de jongere nog niet met de ouders wil delen. Of als de ouders gescheiden zijn en geen informatie over elkaar in mogen zien.’ Britt gaat hier als drijvende kracht mee aan de slag. ‘Dat is wel nodig als een gemeente het portaal wil gebruiken. Iemand die aanjaagt en met ZorgNed schakelt over de wensen.’